רכב ציבורי בישראל הוא רכב המשמש להסעת נוסעים, כאשר הכוונה היא לרוב בעיקר למוניות ולאוטובוסים זעירים המשמשים לחברות הסעות, מוניות וכיוצא באלו. החוק בישראל מחייב נהגים על רכבים ציבוריים לעבור הכשרה מסוימת ולפעול תחת רישוי מתאים של משרד התחבורה. בהתאם לכך שרכבים אלו “זוכים” לקטגוריה תחבורתית משל עצמם, כך גם העלויות של רכישתם שונות לעומת רכבים רגילים ולכן קיים גם תחום פיננסי של הלוואה לרכב ציבורי. במאמר הבא נסקור את התחום הספציפי הזה וננסה לספק לכם, המתעניינים ברכישת רכב ציבורי, מידע עדכני ורלוונטי.
משום שמדובר על הסעת נוסעים, לא כל אחד יכול “סתם כך” לרכוש מונית ו/או לנהוג במונית ורכב ציבורי. בעלות על רכב ציבורי והסעת נוסעים בו מחייבת הוצאת רישיון הפעלת מונית וקבלת “מספר ירוק” ממשרד התחבורה. כאשר נהג המונית לא חייב להיות בעל המונית ובעל הזכות הציבורית להחזקה במונית, אך עליו להיות בעל רישיון נהיגה בדרגה D1 – אשר לצורך השגתה יש לעבור הכשרה ייעודית. לכן, האפשרות לקבל הלוואה לרכב ציבורי או מונית שמורה במהותה לבעלי רישיון הפעלת מונית אשר זכאים להיות בעלים של מונית ואי לכך לרכוש אותה מהגורמים השונים בשוק.
ממי קונים רכב ציבורי?
כמו שלא כל אחד יכול פשוט לרכוש רכב ציבורי או מונית, כך גם לא כל גורם בענף הרכב מוכר רכבים מסוג זה. נכון שהמוניות והרכבים הציבוריים האחרים מיובאים לישראל על ידי יבואניות הרכב הרגילות, אך על פי רוב גופים ייעודיים מוכרים לבעלי רישיונות להפעלת מונית או רכב ציבורי את הרכבים עצמם, תוך כדי סיוע בהתנהלות הבירוקרטית מול רשויות המדינה הרלוונטיות במקרים רבים. לכן גם מבחינת הלוואה לרכב ציבורי, לא מדובר על מקרה רגיל של הלוואה לרכב חדש וגם כאן יש חברות מימון המתמחות בתחום הנישתי הזה. לעיתים קרובות, גופים פיננסיים ועסקיים המציעים הלוואה למונית יציעו ללקוחותיהם גם אפשרויות של הלוואה לרכב מסחרי.
לקבלת הצעה להלוואה בתנאים אטרקטיביים
מסלולי מימון לרכב ציבורי
רכישת רכב ציבורי כמו מונית רגילה או מונית גדולה יכולה להיות של רכב חדש לחלוטין, אך היא יכולה גם להיות רכישה של רכב ציבורי משומש. גופים פיננסיים המציעים מימון לרכב ציבורי מאפשרים מגוון מסלולי מימון אפשריים, בהתאם לתנאים של כל לקוח וצורך תחבורתי ובהתאם למאפייני הרכב המבוקש כמובן. כלל אצבע יהיה על פי רוב כי ככל ששנת ייצור הרכב הציבורי המבוקש נמוכה יותר, כך אחוז המימון שניתן לקבל יורד – עד למשל לשיעור מימון של 50% לרכבים ציבוריים משומשים בני כ-10 שנים. לעומת זאת, ככל ששנת ייצור הרכב עולה כך שיעור המימון האפשרי יעלה ויתקרב לאחוזים גבוהים יותר, כמו גם למספר תשלומים אפשריים גבוה יותר במרבית המקרים. מבחינת הלוואה לרכב ציבורי, יש אפשרויות לקבל הלוואה לרכב 100 אחוז מימון אך לרוב נדרש הון עצמי מסוים לצורך רכישת מונית ומספר ירוק. מסלולים אחרים, למשל הלוואה לרכב לעובדי מדינה מאפשרים כמובן לקבל גם 100% מימון לרכב.